Nejlevnější malé elektromobily
Jak získat nejlevnější malý elektromobil?
Jaké tedy máme možnosti, pokud si chceme pořídit nejlevnější malý elektromobil např. pro úsporné každodenní dojíždění do zaměstnání?
VXT 1 TRIO
Nejdostupnějším elektromobilem v Čechách je nový "Velorex" a to v tříkolovém provedení. Cena začíná na 114 949 kč. K ceně je nutno připočíst 12 - 30 tisíc za akumulátor. Jedná se v podstatě o kapotovaný skůtr, takže rychlost je omezena na 45 km/h a řídit ho mohou řidiči od 15-ti let. Náklady na provoz se pohybují kolem 0,15-0,30 kč/km. Vzhledem ke svému omezení je VXT vhodný především pro městský a příměstský provoz. Dojezdová vzdálenost je kolem 60km.
Technické parametry
- Velikost: V 1483mm / D 2264mm / Š 1173 mm
- Rychlost: do 45 km/h
- Dojezd: do 35 km
- Motor: 2000W
- Počet míst: 2
- Hmotnost bez baterie: 270 kg
- Bezklíčové startování
- Kategorie vozidla: L2e
Recenze 1: https://www.auto.cz/velor-x-trike-na-vlastni-kuzi-nejlevnejsi-auto-v-cr-95551
Recenze 2: https://www.idnes.cz/auto/motorky/firma-velor-x-trike-uvedla-na-trh-elektricke-trikolky-a-ctyrkolky.A160516_190906_motorky_fdv
Výhody: Nejlevnější elektromobil v Čechách
Cenově dostupné LiFePo4 akumulátory
Nevýhody: Omezená maximální rychlost kvůli L2e kategorii
VXT 2 Quadro
Druhým nejdostupnějším elektromobilem v Čechách je nový "Velorex" ve čtyřkolovém provedení. Cena začíná na 120 999 kč. K ceně je nutno připočíst 12 - 30 tisíc za akumulátor. Jedná se v podstatě o kapotovaný skůtr, takže rychlost je omezena na 45 km/h a řídit ho mohou řidiči od 15-ti let. Náklady na provoz se pohybují kolem 0,15-0,30 kč/km. Vzhledem ke svému omezení je VXT vhodný především pro městský a příměstský provoz. Dojezdová vzdálenost je kolem 60km.
Technické parametry
- Velikost: V 1450 mm / D 2260 mm / Š 1180 mm
- Rychlost: do 45 km/h
- Dojezd: do 60 km
- Motor: 3000W
- Počet míst: 2
- Hmotnost bez baterie: 304 kg
- Bezklíčové startování
- Kategorie vozidla: L6e
Recenze: https://www.solarninovinky.cz/?zpravy/2017121103/nejlevnejsi-elektromobil-velor-x-trike-se-vyrabi-na-ostravsku
Výhody: Nejlevnější elektromobil v Čechách
Cenově dostupné LiFePo4 akumulátory
Nevýhody: Omezená maximální rychlost kvůli L6e kategorii
eChoice
Výkonnějším, ovšem o něco dražším elektromobilem je eCHOICE. Jeho cena začíná na 199 000 kč. Prodává se buď ve variantě s omezením rychlosti do 45km/h, nebo 80km/h. K dispozici je čtyřmístná verze i dvoumístné užitkové verze VAN a PICKUP. Dojezdové vzdálenosti se pohybují kolem 100-150 km dle zvolených akumulátorů.
Technické parametry
- Velikost: V 2245 mm / D 1290 mm / Š 1570 mm
- Rychlost: do 45 km/h / 80 km/h
- Dojezd: do 150 km / 120 km
- Motor: 3500 W / 7500 W
- Počet míst: 2 (u typu 4H 4)
- Pohotovostní hmotnost s bateriemi: 635 kg / 643 kg
Web: https://vxt.cz/wp-content/uploads/2018/02/osobni%CC%81-eCHOICE.pdf
Recenze 1: https://autoviny.sk/testy/118818/test-elektromobilu-vxt-e-choice-van-xl-mily-a-rozporuplny?utm_source=striz
Recenze 2: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/velor-x-trike-brida-elektromobil.A171002_121203_automoto_fdv
Výhody: Nejlevnější způsob pořízení nového malého elektromobilu s rychlostí 80km/h
Snadná nahraditelnost levných trakčních Pb akumulátorů
Nevýhody: Neznámá dílenská kvalita čínských komponentů
Jiayuan Lingzu
Elektromobil montovaný a prodávaný v Číně, jinak prakticky identický s elektromobilem eChoice prodávaným v Čechách, včetně jeho výkonových variant, viz https://vxt.cz/echoice-osobni/. Jiayuan Lingzu je homologovaný i pro provoz v zemích EU, tedy také pro Českou republiku. Jeho cena na obchodním portálu Alibaba se pohybuje kolem 4,200 dle konfigurace a počtu odebraných kusů (1 až 4 ks) + doprava. Standardní kontejner pojme 4 tyto elektromobily, pro dosažení nejnižší ceny by tedy bylo nutné dát dohromady čtyři zájemce, kteří se podělí i o cenu za dovoz celého kontejneru se čtyřmi elektromobily. Cena dopravy kontejneru se čtyřmi elektromobily z Číny se pohybuje okolo 3,000 USD. Při nákupu čtyř elektromobilů pro naplnění celého kontejneru tedy platí:
Nákup 4 aut z Alibaby: 16,800 USD
Doprava z Číny: 3,000 USD
CLO 10%: 1,980 USD
DPH 21%: 4,158 USD
CELKEM za 1 auto: 6,484.5 USD = cca 146,000kč
Cenu nejspíš ještě navýší nějaké přístavní poplatky a pokud bude přeprava kontejneru objednána přes přepravní společnost, která se na lodní přepravu z Číny specializuje, bude doprava kontejneru dražší, než uvedených 3000 USD.
Recenze: https://fdrive.cz/clanky/test-carsharing-revolt-po-praze-stylove-2652
Výhody: Pravděpodobně nejlevnější způsob pořízení nového malého rychlejšího elektromobilu
Snadná nahraditelnost levných trakčních Pb akumulátorů
Nevýhody: Pravděpodobně horší dostupnost náhradních dílů
Neznámá dílenská kvalita čínských komponentů
Renault Twizy 80 z bazaru
Renault Twizy 80 je dalším zástupcem malého elektromobilu, který je schopen vyvinout rychlost až 80km/h. Cena nového elektromobilu v Čechách je 330 tisíc Kč, takže se zaměříme na bazarová vozidla prodávaná v Německu. Cena staršího Twizy s akumulátorem se pohybuje kolem € 5,000 - 8,000 dle najetých km, tedy 127,000 - 203,000 Kč. Za tuto cenu seženete Twizy z roku 2012, šestiletý akumulátor bude mít ovšem svoje nejlepší léta dávno za sebou. Může vám vydržet ještě dva roky, ale může také zhasnout už po několika měsících. Další alternativou je koupit si Twizy bez akumulátoru a vyrobit si akumulátor vlastní. Cena staršího Twizy bez akumulátoru se pohybuje kolem € 2,500 - 5,000 dle najetých km. Problém je, jak připojit neoriginální akumulátor přes CAN systém do řídící jednotky, která umí používat pouze originální akumulátory. Jeden směr, použití Arduina, naznačují následující videa:
https://www.youtube.com/watch?v=rMAn8DB9J08
Twizy virtual BMS soubory pro Arduino: https://github.com/dexterbg/Twizy-Virtual-BMS/
To je ovšem řešení pro šikovné kutily, my ostatní musíme vystačit s nákupem Twizy s originálním akumulátorem. Nejoblíbenější vyhledávače ojetých vozů v německých autobazarech jsou:
https://www.autanet.cz/auta-dovoz-nemecko
Cena ojetého Renaultu Twizy s akumulátorem v rozmezí € 5,000 - 8,000 = 127,000 - 203,000 Kč
Recenze 1: https://www.auto.cz/test-renault-twizy-urban-zivot-v-bubline-125145
Recenze 2: https://www.hybrid.cz/prvni-recenze-renault-twizy-jediny-elektromobil-ktery-stoji-za-koupi
Výhody: Dobrá dílenská kvalita oproti čínským elektromobilům
Lepší dostupnost náhradních dílů než u čínských elektromobilů
Nevýhody: Kratší životnost opotřebovaného LiFePo akumulátoru
Drahé nové LiFePo akumulátory, až 100,000 Kč